StudentenCoaching op maat
Niet iedereen heeft de dezelfde behoefte als het gaat om ondersteuning bij het maken van een bewuste keuze van een studie of begeleiding tijdens de studie. Daarom heeft StudentenCoaching verschillende mogelijkheden om je ondersteuning op maat te bieden. Waar sta je op dit moment met je keuze en/of studie en welke mogelijkheid spreekt jou het meeste aan?
Welke mogelijkheden biedt StudentenCoaching aan?
Standaard traject
Feedback op studiekeuze
Studie ondersteuning
Meer gerichte aandacht nodig?
Hoe gaan we te werk
Als jij je aanmeldt bij StudentenCoaching gaan we eerst in een gesprek je vraagstelling helder krijgen en gaan we samen bepalen welke hulp voor jou het meest van toepassing is. Tijdens de coaching sessies maken we gebruik van interview technieken, biografie oefeningen, diverse talenten-
kwaliteitenspellen en persoonlijkheidstesten. We gaan samen op zoek naar wie jij bent en met welk talent jij de wereld komt verrijken. We ‘visualiseren’ als het ware jouw gedroomde (werk)toekomst en we maken een helder stappenplan om daar te komen. We beginnen dus met het einde voor ogen. We hebben vele contacten ‘in het veld’. Zowel voor contact met studenten als met docenten. Je krijgt tussendoor huiswerk om thuis voorgestelde opleidingen en banen verder te onderzoeken. De laatste coach bijeenkomst is bedoeld voor afronding, evaluatie, terugkoppeling en advies.
Wat leer je?
- Individueel: coaching op bewuste en onbewuste drijfveren, vaardigheden en verlangens.
- Zelfreflectie: Zelfinzicht krijgen. Talentonderzoek. Weerstand in kaart brengen. Zelfvertrouwen opbouwen. Plannen en organiseren. Faalangst reduceren. Presentatietraining. Realiteitscheck. Feedback krijgen.
- Groep coaching: leren van anderen en andere situaties. Training en crosstraining (elkaar trainen) Huiswerk: reflectie en implementatie door speciale opdrachten.
- Lezen, open dagen en voorlichtingsbijeenkomsten bezoeken, kennis meteen toepassen. Contacten leggen met studenten en docenten van de toekomstige opleiding en eventueel meelopen.
- Visie van de ouders op de student; kennis en inzichten van de ouders gebruiken en inzetten en zo nodig bijsturen of afzwakken.
- Dit leidt tot een ‘routekaart’; concrete handvaten en aanbevelingen in een bepaalde richting. Plus een sterkte / zwakte analyse van de student. Indien nodig ook vaardigheden versterken of aanleren om op een hoger niveau te kunnen presteren. Deze kunnen in het proces worden meegenomen of behandeld worden in eventuele vervolggesprekken. Hierdoor is de aankomende student in staat om meer zelfvertrouwen te krijgen, structuur aan te brengen in leven en/of studie, het tegengaan van faalangsten of het verkrijgen van meer zelfinzicht.